Kapitalgevinstskat efter delstat, 2026
De fleste delstater beskatter en kapitalgevinst som almindelig indkomst efter deres egne skattetrin. 8 har ingen indkomstskat, og nogle få fradrager en del af en langsigtet gevinst eller bruger deres egne satser. Her er alle delstater på den samme $100.000 lange kapitalgevinst for en enkeltstående indkomstmodtager med $80.000 i anden indkomst.
| Stat | Statslig skat på en langsigtet gevinst på $100.000 |
|---|---|
| Alabama | $5.000 |
| Alaska | $0 (ingen indkomstskat) |
| Arizona | $1.875 (egen regel: 25 % af en langsigtet kapitalgevinst fradrages (aktiver erhvervet efter 2011)) |
| Arkansas | $1.950 (egen regel: 50 % af en netto langsigtet kapitalgevinst udelades, og den del over $10 millioner er fritaget) |
| California | $9.300 |
| Colorado | $4.400 |
| Connecticut | $5.900 |
| Delaware | $6.600 |
| District of Columbia | $8.500 |
| Florida | $0 (ingen indkomstskat) |
| Georgia | $5.190 |
| Hawaii | $7.250 (egen regel: langsigtede kapitalgevinster beskattes med højst 7,25 %) |
| Idaho | $5.300 |
| Illinois | $4.950 |
| Indiana | $2.950 |
| Iowa | $3.800 |
| Kansas | $5.580 |
| Kentucky | $3.500 |
| Louisiana | $3.000 |
| Maine | $7.150 |
| Maryland | $5.137 |
| Massachusetts | $5.000 |
| Michigan | $4.250 |
| Minnesota | $7.380 (egen regel: en ekstra 1 % gælder for nettoinvesteringsindkomst over $1 million) |
| Mississippi | $4.000 |
| Missouri | $4.700 |
| Montana | Særlig regel: Langsigtede kapitalgevinster har deres egne satser, 3,0 % og 4,1 %; tærsklerne for 2026 ændrede sig med satsnedsættelserne i 2025 og er ikke offentliggjort endnu |
| Nebraska | $4.550 |
| Nevada | $0 (ingen indkomstskat) |
| New Hampshire | $0 (ingen indkomstskat) |
| New Jersey | $6.370 |
| New Mexico | $4.772 (Egen regel: op til $2.500 af en kapitalgevinst fradrages; 40 % af op til $1 million kun ved salg af en virksomhed i New Mexico (fra 2025)) |
| New York | $5.857 |
| North Carolina | $3.990 |
| North Dakota | $1.170 (egen regel: 40 % af en netto langsigtet kapitalgevinst udelades) |
| Ohio | $2.750 |
| Oklahoma | $4.500 |
| Oregon | $9.349 |
| Pennsylvania | $3.070 |
| Rhode Island | $4.618 |
| South Carolina | $3.360 (egen regel: 44 % af en netto langsigtet kapitalgevinst fradrages) |
| South Dakota | $0 (ingen indkomstskat) |
| Tennessee | $0 (ingen indkomstskat) |
| Texas | $0 (ingen indkomstskat) |
| Utah | $4.500 |
| Vermont | $7.126 |
| Virginia | $5.750 |
| Washington | $0 (egen regel: ingen indkomstskat, men en skat på 7 % på langsigtede gevinster over et årligt bundfradrag ($278.000 for 2025, senest offentliggjort) og 9,9 % på skattepligtige gevinster over $1 million; ejendom og pensionskonti er fritaget) |
| West Virginia | $4.820 |
| Wisconsin | $3.710 (egen regel: 30 % af en netto langsigtet kapitalgevinst fradrages (60 % for landbrugsaktiver)) |
| Wyoming | $0 (ingen indkomstskat) |
Delstater med deres egne regler
Arizona, Arkansas, North Dakota, South Carolina og Wisconsin fradrager en del af en langsigtet gevinst, New Mexico fradrager op til $2.500 af den, Hawaii beskatter langsigtede gevinster med højst 7,25 %, Minnesota lægger 1 % oveni investeringsindkomst over $1 million, og Washington, som ikke har nogen indkomstskat, beskatter langsigtede gevinster over et årligt bundfradrag: $50.540 på en gevinst på $1.000.000. Hver regel er blevet tjekket mod delstatens egen skattemyndighed eller lovgivning. Montanas tærskler for kapitalgevinster i 2026 ændrede sig med dets satsnedsættelser i 2025 og er ikke offentliggjort endnu, så Montana viser sin regel uden et tal.
Brug lommeregneren for dine egne tal, som tillægger den føderale skat.
Opdateret: