Cukai Untai modal mengikut negeri, 2026

Kebanyakan negeri mengenakan cukai ke atas Untai modal sebagai pendapatan biasa pada kadar Kadar bercukai mereka sendiri. 8 tidak mempunyai cukai pendapatan, dan beberapa negeri mengecualikan sebahagian daripada Untai modal jangka panjang atau menggunakan kadar mereka sendiri. Berikut adalah setiap negeri berdasarkan Untai modal jangka panjang $100,000 yang sama untuk pemfail solo dengan pendapatan lain sebanyak $80,000.

Pengfail solo dengan pendapatan lain $80,000, kadar bercukai negeri 2026 (Tax Foundation); negeri dengan peraturan untai modal sendiri menunjukkannya sebagai ganti angka sehingga disahkan
NegeriCukai negeri atas untai jangka panjang $100,000
Alabama$5,000
Alaska$0 (tiada cukai pendapatan)
Arizona$1,875 (peraturan sendiri: 25% daripada untai modal jangka panjang ditolak (aset diperoleh selepas 2011))
Arkansas$1,950 (peraturan sendiri: 50% daripada untai modal jangka panjang bersih dikecualikan, dan bahagian melebihi $10 juta dibebaskan)
California$9,300
Colorado$4,400
Connecticut$5,900
Delaware$6,600
Distrik Columbia$8,500
Florida$0 (tiada cukai pendapatan)
Georgia$5,190
Hawaii$7,250 (peraturan sendiri: untai modal jangka panjang dicukai tidak melebihi 7.25%)
Idaho$5,300
Illinois$4,950
Indiana$2,950
Iowa$3,800
Kansas$5,580
Kentucky$3,500
Louisiana$3,000
Maine$7,150
Maryland$5,137
Massachusetts$5,000
Michigan$4,250
Minnesota$7,380 (peraturan sendiri: tambahan 1% dikenakan pada pendapatan pelaburan bersih melebihi $1 juta)
Mississippi$4,000
Missouri$4,700
MontanaPeraturan khas: untai modal jangka panjang mempunyai kadar sendiri, 3.0% dan 4.1%; ambang 2026 berubah dengan potongan kadar 2025 dan belum diterbitkan
Nebraska$4,550
Nevada$0 (tiada cukai pendapatan)
New Hampshire$0 (tiada cukai pendapatan)
New Jersey$6,370
New Mexico$4,772 (Peraturan sendiri: sehingga $2,500 daripada untai modal ditolak; 40% daripada sehingga $1 juta hanya pada penjualan perniagaan New Mexico (dari 2025))
New York$5,857
North Carolina$3,990
North Dakota$1,170 (peraturan sendiri: 40% daripada untai modal jangka panjang bersih dikecualikan)
Ohio$2,750
Oklahoma$4,500
Oregon$9,349
Pennsylvania$3,070
Rhode Island$4,618
South Carolina$3,360 (peraturan sendiri: 44% daripada untai modal jangka panjang bersih ditolak)
South Dakota$0 (tiada cukai pendapatan)
Tennessee$0 (tiada cukai pendapatan)
Texas$0 (tiada cukai pendapatan)
Utah$4,500
Vermont$7,126
Virginia$5,750
Washington$0 (Peraturan sendiri: tiada cukai pendapatan, tetapi cukai 7% ke atas untai modal jangka panjang melebihi tolakan tahunan ($278,000 untuk 2025, yang terkini diterbitkan) dan 9.9% ke atas untai bercukai melebihi $1 juta; hartanah dan akaun persaraan dikecualikan)
West Virginia$4,820
Wisconsin$3,710 (peraturan sendiri: 30% daripada untai modal jangka panjang bersih ditolak (60% untuk aset ladang))
Wyoming$0 (tiada cukai pendapatan)

Negeri dengan peraturan mereka sendiri

Arizona, Arkansas, North Dakota, South Carolina dan Wisconsin mengecualikan sebahagian daripada Untai modal jangka panjang, New Mexico menolak sehingga $2,500 daripadanya, Hawaii mengenakan cukai ke atas Untai modal jangka panjang tidak melebihi 7.25%, Minnesota menambah 1% pada pendapatan pelaburan melebihi $1 juta, dan Washington, yang tidak mempunyai cukai pendapatan, mengenakan cukai ke atas Untai modal jangka panjang melebihi tolakan tahunan: $50,540 pada Untai modal $1,000,000. Setiap peraturan telah disemak terhadap pihak berkuasa cukai atau statut negeri tersebut. Ambang Untai modal Montana bagi 2026 berubah dengan potongan kadar 2025 dan belum diterbitkan, jadi Montana menunjukkan peraturannya tanpa angka.

Untuk angka anda sendiri, gunakan kalkulator, yang menambah cukai persekutuan.

Dikemas kini: