Kapitalskatt per delstat, 2026
De flesta delstater beskattar kapitalvinst som vanlig inkomst enligt sina egna skatteskalor. 8 har ingen inkomstskatt, och några undantar en del av en långsiktig vinst eller använder sina egna satser. Här är varje delstat för samma långsiktiga vinst på $100 000 för en ensamstående deklarant med $80 000 i övrig inkomst.
| Delstat | Delstatlig skatt på en långsiktig vinst på 100 000 dollar |
|---|---|
| Alabama | $5 000 |
| Alaska | $0 (ingen inkomstskatt) |
| Arizona | $1 875 (egen regel: 25 % av en långsiktig kapitalvinst dras av (tillgångar förvärvade efter 2011)) |
| Arkansas | $1 950 (Egen regel: 50 % av en netto långsiktig kapitalvinst är undantagen, och delen över 10 miljoner dollar är befriad från skatt) |
| California | $9 300 |
| Colorado | $4 400 |
| Connecticut | $5 900 |
| Delaware | $6 600 |
| District of Columbia | $8 500 |
| Florida | $0 (ingen inkomstskatt) |
| Georgia | $5 190 |
| Hawaii | $7 250 (Egen regel: långsiktiga kapitalvinster beskattas med högst 7,25 %) |
| Idaho | $5 300 |
| Illinois | $4 950 |
| Indiana | $2 950 |
| Iowa | $3 800 |
| Kansas | $5 580 |
| Kentucky | $3 500 |
| Louisiana | $3 000 |
| Maine | $7 150 |
| Maryland | $5 137 |
| Massachusetts | $5 000 |
| Michigan | $4 250 |
| Minnesota | $7 380 (Egen regel: en extra skatt på 1 % tillkommer på nettoinvesteringsinkomst över 1 miljon dollar) |
| Mississippi | $4 000 |
| Missouri | $4 700 |
| Montana | Särskild regel: långsiktiga kapitalvinster har egna satser, 3,0 % och 4,1 %; tröskelvärdena för 2026 ändrades med sänkningarna 2025 och är inte publicerade ännu |
| Nebraska | $4 550 |
| Nevada | $0 (ingen inkomstskatt) |
| New Hampshire | $0 (ingen inkomstskatt) |
| New Jersey | $6 370 |
| New Mexico | $4 772 (Egen regel: upp till 2 500 dollar av kapitalvinsten dras av; 40 % av upp till 1 miljon dollar endast vid försäljning av ett företag i New Mexico (från 2025)) |
| New York | $5 857 |
| North Carolina | $3 990 |
| North Dakota | $1 170 (egen regel: 40 % av en netto långsiktig kapitalvinst undantas) |
| Ohio | $2 750 |
| Oklahoma | $4 500 |
| Oregon | $9 349 |
| Pennsylvania | $3 070 |
| Rhode Island | $4 618 |
| South Carolina | $3 360 (egen regel: 44 % av en netto långsiktig kapitalvinst dras av) |
| South Dakota | $0 (ingen inkomstskatt) |
| Tennessee | $0 (ingen inkomstskatt) |
| Texas | $0 (ingen inkomstskatt) |
| Utah | $4 500 |
| Vermont | $7 126 |
| Virginia | $5 750 |
| Washington | $0 (Egen regel: ingen inkomstskatt, men en skatt på 7 % på långsiktiga vinster över ett årligt grundavdrag (278 000 dollar för 2025, senaste publicerade) och 9,9 % på beskattningsbara vinster över 1 miljon dollar; fastigheter och pensionskonton är befriade från skatt) |
| West Virginia | $4 820 |
| Wisconsin | $3 710 (egen regel: 30 % av en netto långsiktig kapitalvinst dras av (60 % för jordbrukstillgångar)) |
| Wyoming | $0 (ingen inkomstskatt) |
Delstater med egna regler
Arizona, Arkansas, North Dakota, South Carolina och Wisconsin undantar en del av en långsiktig vinst, New Mexico drar av upp till $2 500 av den, Hawaii beskattar långsiktiga vinster med högst 7,25 %, Minnesota lägger till 1 % på investeringsinkomst över $1 miljon, och Washington, som har ingen inkomstskatt, beskattar långsiktiga vinster över ett årligt avdrag: $50 540 på en vinst på $1 000 000. Varje regel har kontrollerats mot delstatens egen skattemyndighet eller lagstiftning. Montanas tröskelvärden för kapitalvinst för 2026 ändrades i samband med dess sänkta skattesatser 2025 och är inte publicerade ännu, så Montana visar sin regel utan siffra.
För dina egna siffror, använd kalkylatorn, som lägger till den federala skatten.
Uppdaterad: