Kapitalgevinstskatt etter delstat, 2026
De fleste delstater beskatter en kapitalgevinst som ordinær inntekt etter sine egne skatteklasse-satser. 8 har ingen inntektsskatt, og noen fewner deler av en langsiktig gevinst eller bruker egne satser. Her er alle delstater for samme $100 000 langsiktig gevinst for en enslig skattyter med $80 000 annen inntekt.
| Stat | Delstatsskatt på en langsiktig gevinst på $100 000 |
|---|---|
| Alabama | $5 000 |
| Alaska | $0 (ingen inntektsskatt) |
| Arizona | $1 875 (egen regel: 25 % av en langsiktig kapitalgevinst trekkes fra (eiendeler anskaffet etter 2011)) |
| Arkansas | $1 950 (egen regel: 50 % av en netto langsiktig kapitalgevinst er fritatt, og beløpet over $10 millioner er skattefritt) |
| California | $9 300 |
| Colorado | $4 400 |
| Connecticut | $5 900 |
| Delaware | $6 600 |
| District of Columbia | $8 500 |
| Florida | $0 (ingen inntektsskatt) |
| Georgia | $5 190 |
| Hawaii | $7 250 (egen regel: langsiktig kapitalgevinst beskattes med maksimalt 7,25 %) |
| Idaho | $5 300 |
| Illinois | $4 950 |
| Indiana | $2 950 |
| Iowa | $3 800 |
| Kansas | $5 580 |
| Kentucky | $3 500 |
| Louisiana | $3 000 |
| Maine | $7 150 |
| Maryland | $5 137 |
| Massachusetts | $5 000 |
| Michigan | $4 250 |
| Minnesota | $7 380 (egen regel: en ekstra 1 % gjelder for nettoformuesinntekt over $1 million) |
| Mississippi | $4 000 |
| Missouri | $4 700 |
| Montana | Spesiell regel: langsiktige kapitalgevinster har egne satser, 3,0 % og 4,1 %; terskelverdiene for 2026 endret seg med satskuttene i 2025 og er ikke publisert ennå |
| Nebraska | $4 550 |
| Nevada | $0 (ingen inntektsskatt) |
| New Hampshire | $0 (ingen inntektsskatt) |
| New Jersey | $6 370 |
| New Mexico | $4 772 (egen regel: opptil $2 500 av kapitalgevinsten fradrags; 40 % av opptil $1 million kun ved salg av en New Mexico-bedrift (fra 2025)) |
| New York | $5 857 |
| North Carolina | $3 990 |
| North Dakota | $1 170 (egen regel: 40 % av en netto langsiktig kapitalgevinst utelates) |
| Ohio | $2 750 |
| Oklahoma | $4 500 |
| Oregon | $9 349 |
| Pennsylvania | $3 070 |
| Rhode Island | $4 618 |
| South Carolina | $3 360 (egen regel: 44 % av en netto langsiktig kapitalgevinst fradrags) |
| South Dakota | $0 (ingen inntektsskatt) |
| Tennessee | $0 (ingen inntektsskatt) |
| Texas | $0 (ingen inntektsskatt) |
| Utah | $4 500 |
| Vermont | $7 126 |
| Virginia | $5 750 |
| Washington | $0 (egen regel: ingen inntektsskatt, men 7 % skatt på langsiktig gevinst over et årlig fradrag ($278 000 for 2025, siste publiserte) og 9,9 % på skattepliktig gevinst over $1 million; eiendom og pensjonskontoer er fritatt) |
| West Virginia | $4 820 |
| Wisconsin | $3 710 (egen regel: 30 % av en netto langsiktig kapitalgevinst fradrags (60 % for landbruksformue)) |
| Wyoming | $0 (ingen inntektsskatt) |
Delstater med egne regler
Arizona, Arkansas, North Dakota, South Carolina og Wisconsin fradrager deler av en langsiktig gevinst, New Mexico trekker fra opptil $2 500 av den, Hawaii beskatter langsiktige gevinster med maksimalt 7,25 %, Minnesota legger til 1 % på investeringsinntekt over $1 million, og Washington, som ikke har inntektsskatt, beskatter langsiktige gevinster over et årlig fradrag: $50 540 på en gevinst på $1 000 000. Hver regel er kontrollert mot delstatens egen skattemyndighet eller lovverk. Montanas terskelverdier for kapitalgevinster i 2026 endret seg med satskuttene i 2025 og er ikke publisert ennå, så Montana viser sin regel uten tall.
For dine egne tall, bruk kalkulatoren, som legger til føderal skatt.
Oppdatert: